Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

De Nederlander Dave Hakkens heeft het dit jaar bewezen: als je een goed concept wereldwijde aandacht wilt geven, gebruik je een animatievideo. Hij studeerde aan de Design Academy in Eindhoven af met zijn project “Phonebloks“. Hij maakte een video over dit concept en plaatste dit op YouTube. Binnen 24 uur was het al één miljoen keer bekeken. Internationale aandacht van pers en bedrijfsleven was het gevolg. Dave bewijst hiermee zeer overtuigend de kracht van een goed idee in combinatie met online video. Maar hoe kunt u uw conversie spectaculair verhogen met behulp van ‘explainer video’s’, ook wel ‘explanimations’ genoemd?

Om antwoord te geven op die vraag, is het handig om eerst te vertellen wat een explanimation  precies is. Het is een animatievideo waarin een website, app of product kort en bondig wordt uitgelegd. Het is de combinatie van audiovisuele aspecten die de explanimation zo waardevol maakt. Door het gebruik van tekst, beeld en geluid wordt de boodschap zo effectief mogelijk gecommuniceerd.

Conversie
Explanimations blijken een geheim wapen om uw conversie flink op te krikken. De bedrijven die dit middel al inzetten, halen daarmee doorgaans indrukwekkende conversieverbeteringen. Neem bijvoorbeeld work.com. Zij hadden vorig jaar een explanimation op hun homepage, waardoor de conversie met 20% toenam. Ook Dropbox kan meepraten over het succes van explanimations. Tijdens hun opstartfase hadden zij alleen een video op hun homepage staan. Deze video zorgde voor een toename in conversie van ruim 10%. Gezien het feit dat de video in slechts één maand ruim 750.000 keer bekeken is, kunt u nagaan dat dit heeft geresulteerd in duizenden extra inschrijvingen per dag.

Als een goudvis
Maar waar heeft zo’n explanimation zijn succes dan aan te danken? Het heeft te maken met de korte aandachtsspanne die men tegenwoordig heeft. De afgelopen jaren is deze gedaald van 12 naar 8 seconden. Een goudvis kan met 9 seconden langer zijn aandacht ergens bijhouden! Dit betekent dat u slechts 8 seconden heeft om de aandacht van uw websitebezoekers te grijpen. U moet dus zorgen voor aantrekkelijke en toegankelijke content.

Veel voordelen
En daar bewijzen explanimations hun nut. Mensen kijken doorgaans liever passief naar een film, dan dat ze actief iets moeten lezen. Uit onderzoek van Forbes blijkt dat 59% van drukbezette managers liever een video kijkt dan documentatie leest. Met het juiste script kunt u de aandacht elke 8 seconden weer opnieuw vasthouden. Dit staat gelijk aan ongeveer 20 woorden tekst. Maar een explanimation heeft nog meer voordelen:

  • Het merendeel van de mensen is visueel ingesteld. Van informatie die visueel gedeeld wordt, blijft significant meer hangen.
  • Het geeft een helder beeld van uw bedrijf. U kunt op een duidelijke manier uw boodschap met de wereld delen.
  • Het dwingt u om goed na te denken over uw propositie. Idealiter duurt uw filmpje maximaal één minuut. Dat betekent dat u uw boodschap in 150 woorden moet vertellen.
  • Het deelt makkelijk. Een filmpje is door iedereen makkelijk te delen op social media en via e-mail, waardoor uw boodschap een groot bereik heeft. Zeker als uw animatie interessant is en humor bevat.
  • Het zorgt voor een betere vindbaarheid. Google is continu bezig om haar producten te verbeteren. Integratie van YouTube in de zoekresultaten van Google is hier een onderdeel van. De kans dat uw explanimation gevonden wordt, wordt hiermee flink vergroot.

En Dave? Die zit intussen met Motorola om tafel om zijn Phonebloks verder te ontwikkelen.