Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0344 - 707058 info@creating4u.nl

Je ziet het op steeds meer websites verschijnen: een venster rechtsonder waarmee je direct contact kunt maken met het bedrijf achter de website. Zo’n live chat blijkt een goede conversieverhogende werking te hebben, als u met een aantal zaken rekening houdt.

Onderzoek wijst uit dat een live chat voornamelijk van grote waarde is in de sales funnel. Het kan potentiële kopers over de streep trekken, omdat zij direct vragen kunnen stellen. Forrester Research heeft onderzoek gedaan en daarbij ontdekten ze het volgende:

“Veel online consumenten willen hulp van een echt persoon terwijl ze online shoppen. 44% van de ondervraagden geeft zelfs aan dat het beantwoord krijgen van hun vragen door een echt persoon tijdens een online aankoop één van de belangrijkste functies is die een website kan bieden.”

Een live chat biedt direct hulp. Wachttijden zijn vaak korter dan bij een callcenter en de klant hoeft geen moeite te doen om contact op te nemen. Een door ATG Global Consumer Trend uitgevoerd onderzoek gaf aan dat 90% van de klanten een live chat-functie handig vindt.

Live chat zorgt voor meer omzet
Door een live chat-functie goed in te zetten, kunt u significant meer omzet genereren. Dit zal voornamelijk zichtbaar zijn bij een webshop, omdat het volledige aankoopproces daarbij online plaatsvindt. Doordat de bezoeker te woord wordt gestaan door een echt persoon die zijn/haar behoefte begrijpt, wordt het vertrouwen eerder opgebouwd en is de bezoeker eerder geneigd om de aankoop te doen. Daarbij is het wel van belang dat u bereikbaar bent. Dit betekent bijvoorbeeld dat u de live chat-functie ook ‘s avonds en in het weekend moet bemannen (dan worden immers de meeste online aankopen gedaan en zal het bezoekersaantal op uw website het hoogst zijn). Ook moet u de personen achter de live chat goed opleiden, zodat zij direct en op een juiste manier kunnen reageren op vragen van de klant.

Live chat zorgt dat u uw klant leert kennen
Een ander belangrijk voordeel van een live chat-functie is dat u de bezoekers van uw website leert kennen. Zonder live chat weet u niet wie uw website bezoekt, welke behoeften zij hebben en wat hen drijft. Met de live chat kunt u het gesprek met de bezoeker aangaan en op die manier direct inspelen op zogenaamde pijnpunten. En door gesprekken te analyseren kunt u uw website blijven optimaliseren voor uw doelgroep.

U ziet het: het is zeker de moeite om live chat op uw website uit te proberen. En met diensten als Zopim en Kayako is dat een fluitje van een cent!