Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0344 - 707058 info@creating4u.nl

Google Analytics kennen de meeste ondernemers intussen wel. De populaire analyse-software helpt veel ondernemers om de ontwikkelingen van hun online activiteiten te monitoren en bij te sturen. Google Search Console is minder bekend. Terwijl deze tool wel heel nuttig is. Zeker als we het koppelen aan Google Analytics…

Google Search Console is de nieuwe naam van Google Webmaster Tools. Het geeft je de mogelijkheid om de prestaties van je website en diens aanwezigheid in de organische zoekresultaten bij te houden. Het laat zien hoe vaak je website vertoond wordt bij bepaalde zoektermen en hoe vaak men doorklikt. Ook kun je zien of Google je website goed indexeert, kun je de Google-bots helpen door sitemaps te uploaden en zie je in één oogopslag of er fouten/problemen met je website zijn. Kortom, een uiterst krachtige tool voor de monitoring van je website.

Google Search Console koppelen aan Google Analytics
Google Search Console en Google Analytics zijn los van elkaar al hele nuttige tools, maar het wordt helemaal interessant als je ze aan elkaar koppelt. Je geeft Google Analytics dan namelijk meer informatie over de prestaties van je website in de organische zoekresultaten. Deze informatie kan gecombineerd worden met de prestaties van afzonderlijke pagina’s. Op die manier kun je bijvoorbeeld in één oogopslag zien hoe je bestemmingspagina’s presteren op het gebied van vertoningen, kliks en click through ratio. Je kunt onderzoeken waarom de ene pagina hoger komt dan de ander en waarom mensen meer doorklikken op de ene pagina dan op de andere. Zeer fundamentele informatie om je SEO te verbeteren.

Een voorbeeld van de informatie die je krijgt als je Google Search Console koppelt aan Google Analytics

Hoe koppel je Google Search Console aan Google Analytics?
Dit is eigenlijk heel eenvoudig. Het is belangrijk dat je je website hebt aangemeld bij Google Search Console. Heb je dat gedaan, dan ga je als volgt te werk:

Ga in Google Analytics naar het beheerdersgedeelte. Klik daar onder “Property” op “Property-instellingen”. Scroll vervolgens naar beneden en klik op de knop “Search Console aanpassen”. Klik op “Bewerken”. In een nieuw scherm wordt Google Search Console geopend, waar je je website aan kan klikken. Klik vervolgens op “Opslaan”. Ga terug naar het scherm met Google Analytics en ververs het scherm. Als het goed is, komt de URL van je website tevoorschijn. Klik dan op “Opslaan”. That’s it, vanaf nu zijn de gegevens beschikbaar in het acquisitierapport.

Verschil in data
Tussen de gegevens in Google Search Console en Google Analytics zitten kleine verschillen. Dit komt door de verschillende meetmethodes die gebruikt worden. In Google Analytics wordt bijvoorbeeld alleen verkeer bijgehouden van de pagina’s waarop de Javascript-code is geplaatst. Google Search Console verwerkt de gegevens soms nog verder. Daarnaast bevat Google Search Console het totale aantal zoekopdrachten waarmee jouw pagina is weergegeven. Daarom is het zo belangrijk om de beide systemen te koppelen. Op die manier krijg je het meest volledige beeld van de prestaties van jouw website!

Heb je nog vragen over Google Search Console, Google Analytics of de koppeling tussen beiden? Schroom niet om ze hieronder te stellen!