Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0344 - 707058 info@creating4u.nl

Een nieuw jaar, wat gaat dat ons brengen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie? Waar moet u in 2017 zeker werk van maken met uw website, om hoger te komen in Google of om uw topposities niet te verliezen? De ontwikkelingen gaan razendsnel, dus voorspellingen doen op het gebied van SEO blijft lastig. Maar één ding weten we zeker: mobiel moet een speerpunt zijn in 2017.

We schreven er al eerder over: Mobile First, de grootste verandering in Google’s algoritme sinds tijden. Google geeft zelf aan de tijd te nemen met het uitrollen van deze verandering, omdat de impact groot kan zijn. Ze wil het nieuwe algoritme eerst grondig testen. Toch zien wij al veranderingen ontstaan in de rankings van websites die wij monitoren. Vooral in markten waar nog niet alle concurrenten een responsive website hebben (bijvoorbeeld de gezondheidszorg), stijgen onze klanten sterk. Dit is een teken dat Google wel degelijk bezig is om het nieuwe ‘Mobile first’-algoritme uit te rollen.

Zorg voor AMP
Een ander belangrijk speerpunt is de snelheid van uw website. Vooral op mobiel is een snelle laadtijd cruciaal. Een snelle website zorgt voor minder frustratie bij de bezoeker en voor lagere bouncepercentages. Daarom geeft Google pagina’s die snel laden bonuspunten in de ranking. Om dit nog verder te stimuleren, is Google eind 2015 het Accelerated Mobile Pages (AMP) Project gestart. Een AMP is een pagina speciaal voor mobiel, die gestript is van alle onnodige poespas. Wat overblijft is een pagina die razendsnel laadt op je smartphone. Hoe ziet zo’n AMP eruit? Hieronder het voorbeeld van dit blog als AMP:

ampvoorbeeld

Let wel: Een AMP is niet hetzelfde als een mobiele pagina van uw website. Een AMP wordt opgebouwd via een speciale methode en is ook voornamelijk bedoeld voor blogs en nieuwsartikelen. Voor een website met alleen informatiepagina’s is het dus minder geschikt.

Google heeft 2016 gebruikt om het AMP Project te ontwikkelen en te optimaliseren. De verwachting is dat het in 2017 een belangrijke rol gaat spelen in SEO. In de zoekresultaten wordt bijvoorbeeld al aangegeven of het een AMP betreft, zoals hier bij onze klant Arbeidsrechtnieuws.nl:

ampinzoekresultaat

Wilt u in 2017 (ook) goed gevonden worden? Zorg dan in ieder geval voor een snelle (mobiele) website met goede AMP’s. Wilt u daar graag meer advies of ondersteuning bij? Wij staan voor u klaar!