Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

De wereld van SEO en online marketing is continu in beweging. Dat maakt ons vak zo lekker dynamisch. Maar het is dus ook belangrijk om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Wat worden de trends van 2021?

In de basis verandert er niet veel. Nog steeds is een goede SEO-strategie gestoeld op de drie pijlers techniek, content en autoriteit. Maar er gaan in 2021 wel een aantal grote veranderingen plaatsvinden in het algoritme van Google. Dit algoritme bepaalt de posities van webpagina’s in de zoekresultaten van de zoekmachine. En ook dit jaar maakt Google haar zoekmachine daarmee weer een stukje slimmer… Ik zet de belangrijkste trends voor u op een rijtje.

1. Verbeter de gebruikerservaring met Core Web Vitals
Eén van de belangrijkste wijzigingen kondigde Google mei vorig jaar al aan. Als Google zo ver van tevoren een update aankondigt, dan weet je dat ze serieus zijn! De update omtrent de zogenaamde Core Web Vitals is dan ook een van de belangrijkste wijzigingen van dit jaar. 
Core Web Vitals zijn kengetallen, die aangeven hoe de gebruikerservaring van uw webpagina is. Dit doet Google aan de hand van drie onderdelen:

  • LCP (Largest Contentful Paint): Hierbij kijkt Google naar de laadsnelheid van het grootste content-element boven de vouw op uw pagina. Door die grootste content-elementen zo klein mogelijk te maken, bereikt u de beste LCP-waarde. Een goede LCP-waarde is 2,5 seconden of sneller.
  • FID (First Input Delay): Hiermee bedoelt Google de tijd die het kost voordat je iets kunt doen op de webpagina. Dus hoelang het duurt voordat een webpagina interactief wordt. Een FID zou minder dan 100 ms moeten zijn.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): Dit geeft aan hoeveel onverwachte lay-outverschuivingen in een webpagina plaatsvinden. Bijvoorbeeld als afbeeldingen binnen een tekst pas later geladen wordt, dan kan het voorkomen dat de tekst verschuift. Irritant als je net die tekst aan het lezen bent, dus vandaar dat een goede CLS-waarde kleiner is dan 0,1.

Maar hoe kunt u nu actie ondernemen om de Core Web Vitals van uw website te verbeteren? Daarvoor kunt u de PageSpeed Insight Tools van Google gebruiken. U ziet precies hoe uw website scoort op de drie Core Web Vitals. Wilt u nog gerichter optimaliseren? Maak dan gebruik van Google Search Console. Onder het kopje “Site-vitaliteit” ziet u de URL’s die verbetering nodig hebben.

De Core Web Vitals van de website van een van onze klanten, een van de SEO trends van 2021.

2. Optimaliseer mobile first
Dit is niet nieuw. Al in 2016 schreef ik erover. Omdat het zo’n ingrijpende verandering in het algoritme en de getoonde resultaten was, duurde het uiteindelijk tot 2019 dat Google haar mobile first indexering uitrolde. Sinds die tijd kijkt Google eerst naar de mobiele versie van een website en baseert haar rankings voor een groot gedeelte op die versie. Een responsieve website is nu dus belangrijker dan ooit!
In 2020 gaat Google nog een stapje verder. Niet alleen de responsiveness van een website wordt bekeken, ook de hierboven genoemde Core Web Vitals worden apart bekeken voor mobiel en desktop. Daarnaast vindt u in Google Search Console een apart kopje om de gezondheid van uw mobiele website te controleren. Mobile first betekent dus dat u de Core Web Vitals en de gezondheid van uw mobiele website goed op de rit moet hebben!

3. Richt u niet meer op slechts één zoekterm
Google wordt steeds slimmer. Tot voor kort was het voldoende om de zoekterm waar u op gevonden wilde worden op strategische plekken in de tekst te plaatsen. Maar nu kijkt Google naar veel meer dan alleen die zoekterm. De zoekmachine kan verbanden leggen, weet eigenschappen van bepaalde termen, associeert woorden met elkaar en bepaalt aan de hand daarvan de relevantie van een pagina. Dit noemen we semantisch zoeken.
Een simpel voorbeeld. Als u op zoek bent naar een auto in de kleur blauw, dan kunt u zoeken op “blauwe auto”, “auto blauw” of “auto in blauw”. Zou Google uitsluitend naar zoektermen kijken, dan zouden voor deze drie zoektermen drie aparte pagina’s moeten komen. Maar intussen is Google dus zo intelligent dat het weet dat u in alle gevallen op zoek bent naar hetzelfde.
Het gaat dus meer en meer om het onderwerp in plaats van om een losse zoekterm. Maar hoe zorgt u ervoor dat u een goede tekst schrijft, die geschikt is voor het semantisch zoeken van Google? Verplaats u daarvoor in de bezoekers van uw website. Welke vragen willen ze beantwoord hebben? Waar zoeken ze op? Bepaal zoveel mogelijk long tail zoektermen en verwerk deze in uw tekst. Benieuwd waar mensen zoal op zoeken omtrent uw zoektermen? De website Answer the public geeft leuke inzichten.
Hieraan gerelateerd geldt in 2021 ook meer dan voorgaande jaren: wees relevant. Geef zoveel mogelijk informatie over het onderwerp. Daarbij mag u flink uitweiden en alle belangrijke zaken behandelen. Want hoe langer uw content, hoe beter die scoort (over het algemeen). Maar bedenk u daarbij wel continu: is deze content nog relevant genoeg voor mijn bezoekers?

4. Google’s AI wordt steeds slimmer
Artificial Intelligence, kortweg AI, is allang geen science fiction meer. Ook Google maakt er steeds meer gebruik van. Het semantisch zoeken is daarvan een voorbeeldje. Maar in 2021 gaat de ontwikkeling weer een paar stapjes verder. Een goede graadmeter daarvoor is de uitrol van Google Analytics 4 eind vorig jaar. Deze compleet herziene versie focust niet meer op hoe een gebruiker over een website navigeert, maar kijkt veel meer naar wat een gebruiker op een website doet. Ook hier geldt dus dat gebruikerservaringen een steeds grotere rol gaan spelen.
Zorg er dus voor dat bezoekers op uw webpagina’s de best mogelijke ervaring beleven. Het allerbelangrijkste: geef antwoord op hun vragen. En daarbij hoeft u zich vanaf nu niet te houden aan één vraag/antwoord per pagina. Want Google wordt zo slim, dat het alinea’s op één pagina apart gaat beoordelen. Dus leent uw onderwerp zich voor meerdere vragen, zorg dan dat u die vragen in aparte alinea’s beantwoordt.

Het is wel duidelijk: als u serieus werk van de posities van uw website in Google wilt maken, zult u ook in 2021 stevig aan de bak moeten. Bij alles wat u doet, geldt vooral één ding: stel de bezoeker van uw website centraal. Want dat doet Google ook!

Heel veel succes met uw SEO-werkzaamheden het komende jaar. En heeft u vragen? Dan staan wij uiteraard voor u klaar!