Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

Het einde van het jaar nadert, dus de terugblikken en de prognoses komen er weer aan. Zo ook in de wereld van SEO, oftewel zoekmachine-optimalisatie. We leren van hetgeen in 2015 is gebeurd en we kijken vooruit naar de verwachte trends in 2016.

MOZ, één van de bekendste leveranciers van analyse-software, publiceerde onlangs haar tweejaarlijkse Search Engine Ranking Factors Survey. Een interessante studie naar de factoren die volgens marketingexperts de belangrijkste rol spelen in SEO. Het blijkt dat linking naar het domein, inclusief de anchor tekst, nog steeds de belangrijkste factor voor de rangschikking in Google is. MOZ heeft ook een fraaie infographic gemaakt, waar de resultaten duidelijk worden gepresenteerd.

rankingfactors-info

De trends in 2016
Terugkijken is leuk en nuttig, maar vooruitkijken is misschien nog beter. Wat zijn de trends in SEO die we in 2016 mogen verwachten? Welke kant wil Google op met zijn zoekmachine? We zetten de trends op een rij.

Optimaliseren voor mobiel
Het werd in 2015 al duidelijk met de zogenaamde Mobilegeddon: Google hecht veel waarde aan responsive websites. Niet gek, want mobiel heeft desktop ingehaald op het gebied van het aantal uitgevoerde zoekopdrachten. Maar alleen een responsive website is in 2016 niet meer voldoende. Denk aan kortere titels en metabeschrijvingen, speciale sitemaps voor mobiel en de regels voor mobiel in het robots.txt-bestand. Dan kun je ook in 2016 goed mobiel scoren!

Allemaal lokaal
In 2014 introduceerde Google een algoritme met een focus op lokale zoekresultaten. In 2015 is dit algoritme niet heel actief ingezet, maar de verwachting is dat dit in 2016 wel gaat gebeuren. Mede ook door de nog steeds stijgende populariteit van mobiel en wearables gaat Google nog meer inzoomen van regionaal niveau naar wijk- en straatniveau.

Een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden
Dit lijkt Google ook eindelijk te beseffen. Visuele content heeft veel voordelen ten opzichte van tekstuele content. Het heeft een groter bereik, meer betrokkenheid, is effectiever en heeft een hogere click through ratio. Google is sinds augustus zelfs al aan het experimenteren met het tonen van video-advertenties in de zoekresultaten. Dit geeft aan hoeveel waarde Google hecht aan visuele content.

Be social
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Daarom gaat Google sociale platformen steeds meer voorrang geven. Door voldoende aandacht te besteden aan de social media kan je bedrijfsnaam dus hoger in Google komen. Daarnaast geeft een groot aantal likes en shares bijvoorbeeld aan dat een webpagina een goede inhoud heeft. Belangrijk dus om te bouwen aan uw sociale aanwezigheid.

Een veilig plekje
In principe ook niks nieuws, maar iets dat in 2016 meer aandacht krijgt, is de veiligheid van je website. Eén van de speerpunten van Google is het creëren van een veilig internet. Dat doen ze onder andere door veilige websites boven onveilige websites te plaatsen in de zoekresultaten. Eén van de manieren om een veilige website te krijgen, is het gebruikmaken van een SSL-certificaat.

De kleine lettertjes
Een website wordt opgebouwd uit pagina’s, die onderling verband houden met elkaar. Die verbanden zijn voor ons mensen goed te begrijpen, maar de bots van de zoekmachines hebben het wat lastiger om die verbanden te zien. Als wij bijvoorbeeld zien staan “Actie geldt tot 25 december 2015”, dan weten wij tot wanneer we actie mogen verwachten. Maar Google ziet alleen een datum en kan daar verder niks mee. Tenzij de webbouwer aanvullende tags heeft ingevoegd, zogenaamde microdata. Afgelopen jaar is al een klein deel van de Nederlandse websites opgemaakt met deze microdata. Het belang van microdata wordt in 2016 alleen maar groter. Daarom is het een belangrijke stap om een voorsprong te nemen op de concurrentie op het gebied van SEO.

In 2016 is er weer genoeg te doen om beter te scoren in Google! Heeft u vragen hoe u bepaalde zaken moet implementeren? Wij helpen u uiteraard graag op weg!