Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

Universiteit Twente heeft onlangs onderzoek gedaan naar de inzet van social media door zorginstellingen in de regio. Conclusie: zorginstellingen maken weinig tot geen gebruik van social media om nieuwe cliënten te werven. Opvallend, want op bijvoorbeeld Facebook daalt het aantal jongere gebruikers, terwijl het aantal oudere gebruikers stijgt. De doelgroep van zorginstellingen bevindt zich dus steeds meer op Facebook en andere sociale media.

De zorginstellingen geven aan het lastig te vinden om social media goed in te zetten. Ze noemen als belangrijkste redenen: gebrek aan tijd en terughoudendheid, want cliënten of patiënten kunnen er negatieve reacties geven. Een derde reden is dat social media niks op zouden leveren. Alhoewel deze reacties begrijpelijk zijn, zijn ze misplaatst. Want social media bieden ook voor zorginstellingen volop kansen.

1. Social media kosten teveel tijd
Het beheer van social media kan inderdaad een tijdrovende klus zijn. Daarom is het belangrijk om vooraf een goede strategie te ontwikkelen. Wat wilt u met social media bereiken? Als u daar niet eerst goed over nadenkt, is elke investering in social media nutteloos. Wellicht wilt u met uw social media meer bezoekers naar uw website trekken? Of wilt u uw informatiebijeenkomsten onder de aandacht brengen? En wie is uw doelgroep? Verwijzers, patiënten of een andere doelgroep? Breng focus aan in uw strategie en u zult zien dat het beheer van uw social media een stuk makkelijker gaat.

2. Social media zijn een platform voor negatieve reacties
Het klopt dat de kans aanwezig is dat u negatieve reacties op uw Facebookpagina krijgt. Maar aan de andere kant, ook nu al kan er negatief geschreven worden over uw instelling. En daar heeft u geen invloed op. Op de reactie op uw Facebookpagina kunt u wél reageren. Op die manier laat u zien dat u proactief en betrokken bent. En trouwens, ervaring leert dat het wel meevalt met de negatieve reacties op social media. Als u zich open en toegankelijk opstelt, zult u eerder positieve dan negatieve reacties ontvangen. En zo bouwt u flink krediet op bij uw volgers, zodat zij u ondersteunen bij eventuele negatieve feedback van een andere volger.

3. Social media leveren niks op