Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0344 - 707058 info@creating4u.nl

Herkent u het volgende: u zoekt iets op Google en bij sommige zoekresultaten ziet u een beoordeling met een cijfer en sterren staan? U kunt zich vast voorstellen dat dergelijke vermeldingen meer kliks krijgen dan vermeldingen zonder sterren. Sowieso vallen deze zoekresultaten beter op. Maar hoe krijgt u deze sterren bij uw vermeldingen?

Een beoordeling vermelden bij uw zoekresultaten is om meerdere redenen een goede zet. Omdat uw vermelding beter opvalt, is de kans groter dat mensen naar uw website doorklikken. Tevens hebben de bezoekers al een goed gevoel over uw website, zelfs als ze daar nog nooit geweest zijn. Anderen geven u immers een goede score. Ten slotte heeft het een positief effect op uw positie in Google. Google geeft haar algoritme niet vrij, maar alleen al de hogere clickthrough rate van uw vermeldingen zorgen voor een hogere positie van deze vermeldingen.

Sterrenbeoordelingen naast uw Google-vermeldingen krijgen is simpel te realiseren, als u de volgende stappen volgt.

1. Zorg voor reviews
Allereerst zult u er voor moeten zorgen dat mensen positieve reviews over uw bedrijf schrijven. Deze reviews moeten op uw eigen website gepubliceerd worden. U kunt dus niet zomaar gebruikmaken van externe reviewsites als klantenvertellen.nl en trustpilot.nl. Voor WordPress zijn er meerdere goede (gratis) plugins verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld WP Customer Reviews. Eén nadeel van deze plugin: u zult zelf actief klanten moeten benaderen om een review te verkrijgen, deze plugin kan dat proces niet automatiseren.
Als u minimaal 5 reviews heeft gepubliceerd op uw website, kunt u door met de volgende stap.

2. Zorg dat uw sterrenbeoordelingen in Google komen
Om uw beoordelingen in Google te krijgen, moet u gebruikmaken van iets wat ‘structured data’ of ‘microdata’ genoemd wordt. Dit is een standaard die browsers en Google-bots gebruiken om data te kunnen interpreteren. Gelukkig zijn er voor WordPress goede plugins, die het gemakkelijk maken om deze data te implementeren op een webpagina. Bijvoorbeeld de WP SEO Structured Data Schema plugin.
Met deze plugin kunt u twee soorten data invoeren. Allereerst geeft u de data in die voor de gehele website geldt, zoals informatie over uw organisatie, uw adres, openingstijden enzovoort. Vervolgens geeft u per pagina waar u sterrenbeoordelingen bij wilt vertonen aan hoeveel reviews er zijn en wat het gemiddelde beoordelingscijfer is. Ondanks dat de reviews al op uw website geplaatst zijn, moet u toch handmatig de sterrenbeoordelingen voor elke pagina toevoegen en aanpassen. Daarbij de kanttekening dat Google geen sterrenbeoordelingen toevoegt aan de homepage, maar alleen aan onderliggende product-/dienstpagina’s, blogs en nieuwsartikelen.

Als u dit gedaan heeft, bent u in principe klaar. Nu is het aan Google om uw sterrenbeoordelingen toe te voegen aan uw vermeldingen in de zoekresultaten. U kunt Google daarbij helpen door uw sitemap opnieuw te uploaden via Google Search Console. De Google-bots gaan dan opnieuw uw website indexeren, waarbij ze de sterrenbeoordelingen meenemen.

Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Of wilt u graag hulp bij het implementeren op uw WordPress-website? Wij staan voor u klaar!