Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

Google is continu bezig om haar algoritme te optimaliseren. Begin 2016 schreven we dat Google websites met SSL-certificaten voorrang geeft. Eind van dat jaar was er de grote verandering dat Google mobile first ging indexeren. En nu heeft Google weer een zeer belangrijke verandering in haar zoekalgoritme doorgevoerd. De zoekgigant geeft aan dat deze wijziging effect zal hebben op ruim 10% van alle zoekopdrachten. Dat is een behoorlijke impact. Maar wat is er dan veranderd?

Kortgezegd: Google leert lezen. Tot voor kort interpreteerde de zoekmachine een zoekterm als een verzameling woorden. Google kon het verband tussen die woorden niet bepalen. Ze keek naar de belangrijkste woorden in de zoekopdracht en gaf op basis daarvan de resultaten weer. Dat is nu dus veranderd.

Google-medewerkers hebben de afgelopen tien maanden hard gewerkt aan de implementatie van wat ze BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) noemen. Het is een state-of-the-art learning en training technologie voor natural language processing. Oftewel: het systeem van Google is continu aan het leren hoe het zinnen op de juiste manier moet interpreteren.

Betekenis van de woorden niet, geen
Deze nieuwe technologie is vooral van belang voor zoektermen die woorden als “niet” en “geen” bevatten. Stel, u wilt nieuwe inspiratie voor een uitje voor u en uw partner, maar u heeft geen zin in de drukte van kinderen. Dan zoekt u bijvoorbeeld op “uitje geen kinderen”. Momenteel ziet Google dat nog als drie losse woorden, waarbij “geen” voor Google geen waarde heeft. Het eerste resultaat is dan ook “14x goedkope uitjes met kinderen”. Niet bepaald waar u naar op zoek bent.
Nog een voorbeeld: u gaat op vakantie naar China. U weet dat de cultuur daar heel anders is en dat de overheid een stuk strenger is. Om te voorkomen dat u in de problemen komt, zoekt u naar “dingen die je niet moet doen in china”. Maar u krijgt van Google “10x leuke dingen om te doen in China” voorgeschoteld.

Aansluiten bij veranderend zoekgedrag
De nieuwe technologie heeft vooral effect op complexere, langere zoekopdrachten. Maar we zien dat dergelijke zoekopdrachten steeds vaker voorkomen. Onder andere door de komst van Google Assistant, waarmee je met spraak kan zoeken: “He Google, zoek naar dingen die je niet moet doen in China”. Spreektaal wordt dus een zoekterm. De verandering in Google zal er voor zorgen dat gebruikers steeds vaker langere zoektermen gaan gebruiken, omdat dat steeds betere resultaten gaat geven. Des te belangrijker om u in uw online marketingstrategie nog meer te gaan richten op long tail zoektermen.

Nog niet beschikbaar in Nederland
Het aangepaste algoritme is nu actief in de Amerikaanse versie van Google. Omdat het zo’n grote wijziging is, houdt Google zorgvuldig bij wat de effecten zijn. Als blijkt dat alles goed werkt, gaat ze de nieuwe technologie uitrollen over de andere landen. Wanneer Nederland aan de beurt is, is nog niet bekend. 

Wilt u weten hoe u zich het beste voorbereid op deze wijziging? Of heeft u andere SEO-gerelateerde vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen u uiteraard graag!