Gaat u ook voor meer resultaat? Neem dan contact met ons op! We're just one click away... 0488 - 429375 info@creating4u.nl

In een eerder artikel liet ik al zien wat nodig is om hoger te komen in Google. Dit werd onderverdeeld in on-page factoren (optimalisatie op de eigen website) en off-page factoren (optimalisatie door links te verkrijgen). Dit laatste wordt ook wel linkbuilding genoemd. Maar hoe zorgt u voor een goede linkbuildingstrategie? En wat gebeurt er als u het niet goed aanpakt?

Linkbuilding is een ingewikkeld en tijdrovend proces. Het gaat om het handmatig verkrijgen van kwalitatieve links naar uw eigen website. Maar het verkeerd uitvoeren van linkbuilden kan zorgen voor een penalty bij Google. Dit kan betekenen dat uw website tientallen posities zakt of zelfs helemaal verdwijnt uit de index van Google. Google gaat over tot deze maatregelen als zij het vermoeden heeft dat uw linkprofiel niet op een natuurlijke wijze is gegroeid. Daarom zijn er een aantal basisregels waaraan u zich moet houden bij het linkbuilden, zodat uw linkprofiel op een organische wijze groeit.

Basisregels linkbuilding
1. Zorg voor een gematigd groeitempo (maximaal 10 links per week)
2. Zorg voor links vanaf betrouwbare websites
3. Zorg voor verschillende anchor tags
4. Zorg voor links van zoveel mogelijk verschillende IP-adressen
5. Schrijf relevante content

Maar hoe vindt u nou de beste websites om links op te verkrijgen? Wij gebruiken daarvoor onder andere de handige tool Site Explorer van Majestic. U voert de URL van uw concurrent in en krijgt een overzicht van de backlinks van die website. Dit linkprofiel kunt u vergelijken met uw eigen linkprofiel en zo ontdekt u snel en eenvoudig linkbuilding kansen.

Flow Metrics geven waardevolle info
Ok, mooi, nu hebben we een overzicht van mogelijke linkbuilding kansen. Maar hoe weten we nu op welke van deze websites we zeker een link moeten zien te krijgen? Daarvoor geven de Flow Metrics van Majestic waardevolle informatie. De Flow Metrics bestaan uit Citation Flow en Trust Flow.
Aan de hand van de Trust Flow kunnen we voorspellen hoe betrouwbaar een URL is. Hoe meer betrouwbare links naar deze URL verwijzen, des te hoger de Trust Flow van de URL zal zijn. Andersom geldt het ook: hoe meer onbetrouwbare links, hoe lager de Trust Flow. We zoeken dus de websites met een hoge Trust Flow, want die hebben relatief veel inkomende links van betrouwbare bronnen.
Citation Flow voorspelt hoeveel invloed de URL van een webpagina heeft. Deze waarde wordt bepaald door de hoeveelheid links die naar de URL zijn gemaakt. Hoe groter het aantal links naar de URL des te hoger de Citation Flow van deze URL.
De verhouding tussen Trust Flow en Citation Flow wordt de Trust Ratio genoemd. Deze berekenen we door de Trust Flow te delen door de Citation Flow. Het getal dat daaruit volgt, moet meer dan 1 zijn. Zo niet, dan is er werk aan de winkel om de Trust Ratio weer gezond te krijgen. En dit bereik je door links van “slechte” websites te verwijderen en meer links te krijgen op “goede” websites.

Heeft u uw website on-page geoptimaliseerd? Dan is linkbuilding een logische volgende stap. En dat begint met het analyseren van het eigen linkprofiel met Majestic. Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!